Sök:

Sökresultat:

125 Uppsatser om Sonat för violin och piano - Sida 1 av 9

Johannes Brahms opus 108

Detta examensarbete utgÄr frÄn Johannes Brahms liv och bakgrund för att analysera och tolka hans Sonat för violin och piano Op. 108. En strukturell och delvis harmonisk analys beskrivs dÀrefter samt en utlÀggning för hur styckets svÄrigheter angrips ur ett speltekniskt perspektiv. Syftet med studien Àr att fÄ en helhet och överblick över sonaten bÄde strukturmÀssigt men Àven att förstÄ kompositörens tonsprÄk med dess influenser och tankar kring musiken. Studiens resultat Àr en förstÄelse för hur musiken tolkas och hur inlÀrningsprocessen ser ut..

Sja?lvsta?ndig instudering : nÀr jag studerade in Euge?ne Ysay?e Sonata No. 2 fo?rsta satsen

Mitt projekt har handlat om att ta steget till att bli mer sja?lvsta?ndig vid instuderingen av nya stycken. Att va?ga go?ra saker utan la?rarens hja?lp och lita pa? sin egen intuition och kunskap. Jag valde att arbeta med stycket Sonat no.

Paul Hindemith : Sonat för althorn och piano

Fokus pÄ basens roll i musik. Hur anvÀnds instrumentet i ensemblen? Vad hÀnder om basens roll utvecklas och hittar nya ytor i gruppen? Ett arbete om skapa musik med influenser frÄn jazz och fusion som sÀtter basen i nytt ljus..

Förklassik för knÀppinstrument : En studie kring en sonat för Cittra av Johan Wikmanson

AbstractHĂ„kan Ljung: Förklassik för knĂ€ppinstrument. En studie kring en sonat för cittra av Johan Wikmanson. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap, C-uppsats för 60 poĂ€ng, ht 2005.My main purpose with this thesis is to highlight a piece of music written for a relative of the 18th century cittern. This sonata, composed around 1780, is a well thought composition written in a pre-classical style.  The composer of this music is Johan Wikmanson (1753-1800) who is mostly known for his string quartets, songs and piano pieces. Because of the importance for the music as a whole, one task is to reconstruct the second movement from severe errors. This was carried out by doing an overall analysis of the two movements themes, motives and structures.Since many arrangements for plucked instruments occurred by other composer's works, my second aim is try to tie this Sonate as an original version written by Wikmanson himself. As a part of my main purpose, the reader will also receive a short presentation of the Swedish cittern designed by the Royal instrument maker Johan Öberg the elder (1727?-1779) with a description of its connection with the manuscript. .

?En metod Àr precis sÄ bra eller sÄ dÄlig som dess utövare : Hur fiolelever uppfattar sin undervisning

The purpose of this essay was to find out how violin students apprehend their tuition and if it is possible to achieve good results without negative comparison or competition.The examination is based on eight in-depth interviews with violin students between 8 and19 years of age. All of the students had a strong will to develop and to feel satisfied with their achievements. Almost all of them agree that some degree of comparison and competition between violin students does exist. Although some of the students had seen negative sides of such competition, they agree on comparison as a good thing as long as itÂŽs positive..

HÀndelser som pÄverkat musiklÀrares undervisningssyn - Intervjuer med fyra fiollÀrare

Events that have effected music teachers? view on education - Interviews with four violin-teachers. The purpose of this research is to find out what forms the violin-teachers view on how education shall be operated. Through qualitative interviews, four violin-teachers from around Sweden have told about their growing up, higher musical education and what is current. The result shows that the higher musical education and their own teachers throughout the years are factors that have partially shaped their views.

Om portamentoanvÀndning för violin

I have analysed the use of portamenti by violinists Janine Jansen, Itzhak Perlman, Jascha Heifetz and Nathan Milstein in the first 8 bars and the two parallel phrases of the Max Bruch Violin Concerto No. 1 in G minor. I have copied their portamenti and recorded myself performing theese phrases in style of each violinist. By doing this I have learnt new ways to use shifting on the violin for expressive purposes and realized how much there is to learn by imitating your predecessor..

Duo-piano med mig sjÀlv

Denna uppsats kretsar kring andra satsen ur Sergei Prokofievs bero?mda verk Piano Sonata 7, Op 83. Syftet a?r att utforska Prokofievs sinne fo?r musikalisk form, samt att reflektera kring varfo?r hans musik var banbrytande genom att studera stycket fra?n ett nytt perspektiv. Jag har tidigare sja?lv spelat hela sonaten och djupdyker nu mer teoretiskt i verket fo?r att hitta nya infallsvinklar..

Analysera mera: Analysens betydelse för tolkningen. En studie med utgÄngspunkt i första satsen ur sviten "Pour le Piano" av Claude Debussy

Syftet med denna uppsats Àr att tolka ett verk för piano, i detta fall ?Prélude? ur Claude Debussys svit ?Pour le piano?, genom en grundlig form- och strukturanalys. Under arbetets gÄng har jag litterÀrt fördjupat mig i Debussys musik för att sedan göra en analys som omfattar olika musikaliska byggstenar. Kring analysen för jag en diskussion om hur den kan hjÀlpa mig i mitt musicerande. De slutsatser som jag kommer fram till Àr att analysen hjÀlper mig hitta samband och se helheten i musiken samt att den ger mig information i notbilden som annars gÄr förlorad.

Fiolteknik i folkmusikundervisningen

Title: Violin technique in folk music education. The purpose of this research has been to examine how violin teachers who are folk musicians teach violin playing techniques. Through litterature studies and qualitative interviews I have studied the relationship between teaching methods regarding violin playing techniques of the two genres folk music and classical music and how the teachers in the study relate to this. Mywork shows that the teachers use a variety of methods and material from both genres which they have come in contact with through different parts of their education.Jag har undersökt hur fyra fiollÀrare inom genren folkmusik arbetar med fiolteknik med sina elever. Genom litteraturstudier och kvalitativa intervjuer har jag undersökt relationen mellan undervisningstraditioner för teknikövning inom genrerna folkmusik och klassisk musik och hur lÀrarna förhÄller sig till detta.

Beethoven: Sonat för horn och piano, F-dur op. 17 : Skriftlig reflektion inom sjÀlvstÀndigt, konstnÀrligt arbete

Detta arbete handlar om luft och artikulation anvÀnds i trombonspelet. Först skriver jag om luft och artikulation i mera generella drag. Hur tungan rör sig och hur luften ska anvÀndas för att fÄ ut sÄ mycket som möjligt i varje andetag. Efter att jag skrivit om luft och artikulation mer generellt sÄ reflekterar jag sen över min egen luftanvÀndning och min egen artikulation. Vad jag gör som Àr bra och vad som kan förbÀttras.

Dramat i musiken

The aim of this master?s project is to explore ways to perform piano music conceived dramatically. I do this through performance of Beethoven?s Appassionata Op. 57 and of Scriabin?s Piano sonata no.

Komponera för piano : resultat frÄn en ovan kompositör

Jag har tidigare skrivit fo?r fyrha?ndigt pianospel och vill nu fortsa?tta att komponera fo?r piano. Jag a?r inte van vid att komponera och har alltid haft sva?rt att ta fram min kreativitet och hitta inspiration. Om man inte anva?nt sig av kreativiteten sa? mycket under sitt liv kan det vara sa? att man inte har tillga?ng till den i den utstra?ckning man skulle beho?va.

Samspel med Piano: Gruppundervisning i piano

Gruppundervisning för piano Àr en ovanlig företeelse och Àr dÀrför intressant att undersöka. Traditionellt har pianoundervisning, pÄ grund av olika faktorer, skett individuellt.Undersökningen bestÄr av kvalitativa intervjuer med fem instrumentallÀrare, fyra i piano och en i gitarr, och nio pianoelever. Förutom intervjuer har tre ostrukturerade, naturalistiska observationer genomförts i tre grupplektioner för piano. Pianoelever frÄn respektive lektion har intervjuats.Gitarrundervisning har en lÀngre tradition av undervisning i grupp och det var dÀrför givande att undersöka om det finns likheter mellan gruppundervisning för de olika instrumenten.I undersökningen framkommer att det finns mÄnga fördelar och fÄ nackdelar med gruppundervisning. Fördelar med gruppundervisning Àr att det av pianoeleverna uppfattas som roligare och mer socialt Àn enskild.

Personlighet + Utseende = Instrumentval? : Finns det en förestÀllning om hur en person som spelar ett visst instrument ser ut och vilken personlighet denna person har?

I mitt examensarbete har jag valt att undersöka de tankar som finns kring vem som spelar vilket instrument. Vilka ord, som har med utseende respektive personlighet att göra, förknippar studerande vid en svensk musikhögskola samt en svensk folkhögskola med de utvalda instrumentalisterna; -klassisk tubaist, fiolspelande folkmusiker, klassisk tvÀrflöjtist, afrosÄngaren, afrotrummisen, klassisk pianist? Vilket kön, vilket utseende och vilken personlighet tÀnker de sig att respektive instrumentalist har? Genom en enkÀtundersökning har jag försökt ta reda pÄ detta. Jag delade ut enkÀter till studerande vid en svensk musikhögskola samt till musikstuderande vid en svensk folkhögskola. Av 201 utdelade enkÀter fick jag in 49 svar.

1 NĂ€sta sida ->